Інтерактивна вправа – центральна частина уроку, яка має займати близько 50–60 % часу, її мета – засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку. Обов'язковою є така послідовність і регламент проведення інтерактивної вправи:
- Інструктування (2 – 3хвилини).
- Об'єднання в групи і розподіл ролей (1 – 2хвилини).
- Виконання завдання, де вчитель виступає як організатор, помічник,
ведучий дискусії (5 – 15 хвилин).
- Презентація результатів виконання вправи (3 – 15 хвилин).
- Рефлексія результатів учнями, що є природним і найважливішим
компонентом інтерактивного навчання.
Рефлексія здійснюється в різних формах: як індивідуальна
робота, робота в парах, групах, дискусія. Вона застосовується після найважливіших
інтерактивних вправ, після уроку, після закінчення певного етапу навчання.
На етапі проведення інтерактивної вправи на уроці в початковій школі можна
застосувати наступні інтерактивні методи й прийоми.
ПРАВИЛА
(тривалість – 15 хв.)
Послідовність проведення:
- Проведення вправи дисциплінує та полегшує у майбутньому роботу
вчителя.
- Необхідною умовою вправи є послідовне подання правил з їхніми
роз’ясненнями та їх позитивне спрямування.
- Перші правила пропонує вчитель, а інші – учні. Після запису кожного-правила
необхідно запитати: «Чи всі погоджуються із цим правилом? Чи всі
розуміють, що означає це правило?»
Приклади
ПРАВИЛ:
- Приходити вчасно
- Бути позитивними
- Говорити від себе
- Говорити по черзі
- Дотримуватись добровільності
- Бути конфіденційним.
Запропонуйте використовувати в разі порушення правил
який-небудь жест, наприклад, «підняті руки».
Питання для обговорення вправи :
1. Чи хочете ви щось додати?
2. Навіщо ми робили цю вправу?
Поясніть, що ця вправа дає можливість навчитись дотримуватись правил не тільки
під час занять, а й у повсякденному житті.
ЗНАЙОМСТВО
(тривалість – 15-20 хв.)
Мета проведення
вправи: створити доброзичливу, невимушену атмосферу для
роботи; спробувати з'ясувати особистісні риси та якості учасників групи,
спрямувати роботу на досягнення поставленої мети.
Послідовність
проведення:
ВАРІАНТ 1
Попросіть учнів:
- Назвати своє ім’я та розповісти свою історію (чому батьки так
назвали).
- Назвати рису власного характеру, що починається з літер, які є в
імені.
- Вказати, за що його (її) поважають інші люди.
Для проведення вправи скористайтеся методом
«незакінченого речення» та «уявного мікрофона». Щоб уникнути затягування часу,
обов'язково наголосіть, що у представленні має бути лише одне речення та для
зразка розпочніть вправу. («Мене звуть ______, я – _______»).
ВАРІАНТ 2
- Об’єднайте учнів у пари й попросіть протягом 2 хв. розповісти один
одному про себе (місце проживання, інтереси тощо). Представлення кожного
учня у великому колі робить його партнер.
- Обмежте час для представлення (до 1 хв.)
Питання для
обговорення вправи:
- Навіщо ми робили цю вправу?
- Які почуття вона у Вас викликала?
- Чому Ви особисто навчилися?
- Які труднощі можуть виникнути при проведенні цієї вправи?
Інструкції для
учнів:
- Починайте висловлюватися спершу за бажанням, а потім по черзі.
- Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне, – не
перебивайте один одного.
- Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
- Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
- Намагайтесь у групі прийти до спільної думки, хоча в деяких
випадках у когось з групи може бути особлива думка і вона має право на
існування.
МАГІЧНІ
ДРІБНИЧКИ
- Намагайтеся уникати слова «розподілятись», «розподіляти» дітей на
пари, трійки, групи тощо. Пам'ятайте: учні об’єднуються! З об’єднаних учнів виростають дорослі, здатні об’єднуватися і
працювати разом, виростає об’єднана країна, держава або нація.
- Все, що пропонують учні, має бути прийняте й обговорене. Не слід
казати їм, що це «правильна чи неправильна відповідь», варто лише
допомогти опанувати інформацію і прийняти власні рішення. Стежте, щоб
ніхто з учнів не залишався поза обговоренням.
- Рішення учнів треба сприймати серйозно, якщо ви бажаєте налагодити
процес навчання взаємодії й розвитку навичок критичного мислення.
- Деякі учні готові активно працювати й у великій групі, але
по-справжньому ефективною групова робота буде в групі, що не перевищує 5
- 6 учасників. Великі групи потребують інших технологій!
- Як розпочати дискусію? Зверніться із проблемним запитанням до всієї
групи. Повідомити на початку, думки скількох учасників ви хотіли би
почути. Щоб заохотити до участі, можете задати запитання: «Хто з вас має
відповідь на моє запитання?». Після цього можете попросити одного з тих,
хто підняв руку, поділитися своїми думками.
- Картки відгуків. Роздайте невеликі картки паперу та попросіть анонімно
записати відповіді на ваше запитання. Використовуйте цей метод з метою
економії часу та забезпечення анонімності у відповідях на непрості
запитання.
Використовуйте роботу в парах тоді, коли хочете
залучити кожного, але не маєте достатнього часу для проведення обговорення в
малих групах. Такий метод є ефективним для розвитку стосунків взаємопідтримки
під час проведення більш складних видів діяльності.

Рефлексія здійснюється в різних формах: як індивідуальна
робота, робота в парах, групах, дискусія. Вона застосовується після найважливіших
інтерактивних вправ, після уроку, після закінчення певного етапу навчання.
На етапі проведення інтерактивної вправи на уроці в початковій школі можна
застосувати наступні інтерактивні методи й прийоми.
ПРАВИЛА
(тривалість – 15 хв.)
Послідовність проведення:
Приклади
ПРАВИЛ:
Запропонуйте використовувати в разі порушення правил
який-небудь жест, наприклад, «підняті руки».
Питання для обговорення вправи :
1. Чи хочете ви щось додати?
2. Навіщо ми робили цю вправу?
Поясніть, що ця вправа дає можливість навчитись дотримуватись правил не тільки
під час занять, а й у повсякденному житті.
ЗНАЙОМСТВО
(тривалість – 15-20 хв.)
Мета проведення
вправи: створити доброзичливу, невимушену атмосферу для
роботи; спробувати з'ясувати особистісні риси та якості учасників групи,
спрямувати роботу на досягнення поставленої мети.
Послідовність
проведення:
ВАРІАНТ 1
Попросіть учнів:
Для проведення вправи скористайтеся методом
«незакінченого речення» та «уявного мікрофона». Щоб уникнути затягування часу,
обов'язково наголосіть, що у представленні має бути лише одне речення та для
зразка розпочніть вправу. («Мене звуть ______, я – _______»).
ВАРІАНТ 2
Питання для
обговорення вправи:
Інструкції для
учнів:
- Починайте висловлюватися спершу за бажанням, а потім по черзі.
- Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне, – не
перебивайте один одного.
- Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
- Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
- Намагайтесь у групі прийти до спільної думки, хоча в деяких
випадках у когось з групи може бути особлива думка і вона має право на
існування.
МАГІЧНІ
ДРІБНИЧКИ
Використовуйте роботу в парах тоді, коли хочете
залучити кожного, але не маєте достатнього часу для проведення обговорення в
малих групах. Такий метод є ефективним для розвитку стосунків взаємопідтримки
під час проведення більш складних видів діяльності.
ОСВІТНІ РЕСУРСИ ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
Інноваційні освітні онлайн проекти v.1.0 from Mariya Boguslav (Презентація про онлайн освітні проекти та зручні ІКТ-технології для саморозвитку)
Методична скарбничка
Сучасні педегогічні технології
Онлайнові сховища даних
- Animoto;
- HelloSlide;
- Slidebomb;
- Sliderocket;
- Slideroll;
- SlideShow;
- Tackk;
- ZohoShow;
- Sparkol - http://www.sparkol.com/ - відеоскрайбінг
- PowToon - http://www.powtoon.com/ - анімоване відео, відеоскрайбінг
- Reveal
- Prezi:
Сайт “Все о Prezi”: http://oprezi.ru/;
Інструкція по роботі з сервісом http://www.slideshare.net/Elena-gimn9/prezi-9700113
OpenTest – http://www.opentest.ru/;
Тесторіум – http://www.testorium.net/;
Майстер-тест -http://master-test.net/uk;
Online Тest Рad – http://onlinetestpad.com/;
Tests Online – http://tests-online.ru/;
Мини тесты – http://www.minitests.ru/;
Вебанкета – http://webanketa.com/ru;
RuPoll- http://www.rupoll.com/;
Poll Service http://pollservice.ru/;
Cacoo - https://cacoo.com/;
Візуальний словник - http://vslovar.org.ru/;
Mindmeister - http://www.mindmeister.com/;
Mapmyself - http://www.mapmyself.com;
Bubbl – http://bubbl.us/;
Mindomo - http://www.mindomo.com/.
http://www.spiderscribe.net/ - засіб для візуалізаціїhttp://edu.glogster.com/ - інтерактивні плакати Glosetr
http://www.easel.ly/ - cтворення інфографіки
Створення колажів: createcollage.ru, http://www.fotor.com/ru/collage/, http://web.photocat.com/, http://www.fotor.com/ru/, http://slide.ly/,http://avatan.ru,
Створення афіш:
https://www.canva.com/
http://piktochart.com/
http://www.picmonkey.com/
http://www.swisspostergenerator.com/
- Learningapps.org;
- Zondle;
- Фабрика кроссвордов;
- BrainFlips;
- FlashcardExchage;
- ClassTools.NET;
- Study Stack;
- PurpozeGames;
- Puzzing;
- Wixie.
- http://quizizz.com/ - цікаві тести, вікторини
- http://strawpoll.me/ - онлайновий опитувальник
- http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1 - генератор ребусів
- http://ua.freeonlinetranslators.net/ - онлайновий перекладач
- «Математика для школи» - http://formula.co.ua/
- «Вивчення математики онлайн» - http://ua.onlinemschool.com/
- «Вивчаємо математику» - http://testmath.com.ua/
- «Дроби» - http://fractions.intemodino.com
- “Математика в середніх класах” - http://matschool.kulichki.net
- “Графіки функцій онлайн” – http://graph.reshish.ru/
- “Геогебра” http://www.geogebra.org/
- “Математичний помічник” - MathCracker;
- “Математика щодня” - http://www.everydaymath.com/
- “3D-ілюстрації, моделі, стереометрія” - http://www.3dg.com.ua
- “Жива геометрія” - http://livegeometry.com/
- “Побудова графіків онлайн” - http://graphsketch.com/
- “Математика – це просто!” - http://easymath.com.ua/
- “Історична мозаїка в математиці” - http://ist-matemat.at.ua/
- “Інтерактивні математичні вправи” - http://www.visnos.com/demos
- “Робокомпас” - http://www.robocompass.com/app
- http://dn.hoippo.km.ua/algorytmy/ - навчальні курси з мов прогамування
- Приклади кодів, написаних мовою програмування Visual Basic
http://www.example-code.com;
- Колекція самоучителів http://samoucka.ru/;
- Сайт для програмістів VBbook.ru;
- “Visual Basic 2012 на примерах” – книга у хмарі Google;
- Бібліотека MSDN (довідкова система продуктів корпорації Майкрософт®) http://msdn.microsoft.com/ru-ru/library/52f3sw5c(v=VS.90).aspx;
- сайт програмістів, які програмують у Visual Studio 2008 http://www.realcoding.net/articles/visual-studio-2008;
- Сайт «Энциклопедия языков прогаммирования” – http://progopedia.ru/;
- Сайт “Iсторiя розвитку iнформацiйних технологiй в Українi” http://www.icfcst.kiev.ua/;
- Еволюція Інтернету – http://www.evolutionoftheweb.com/
- Фізкультхвилинки - https://app.gonoodle.com/explore
- Безкоштовні ресурси для програмістів -http://tproger.ru/articles/free-programming-books/
- http://univertv.ru/
- http://www.zaption.com/
- https://screencast-o-matic.com/home - захоплення відео
- Профорієнтатор – http://proforientator.info/.
- Дитяче місто професій – http://kidswill.com.ua
- Онлайнове сховище аудіофайлів – http://plus-music.org
- Сервіс, який добирає музику під настрій користувача – http://musicovery.com
- Сховище фонограм (плюс та мінус) на сайті “Талановиті діти Львова” – http://ledi-di.ucoz.ua
- Хмарне сховище дитячої музики (плюс і мінус) – http://www.freemuzichka.com
- Хмарне сховище класичної музики – http://onlinepianino.ru
- Онлайнове сховище мінусовок та караоке – http://www.karaoke-karaoke.com.ua
- Запис голосу онлайн – http://vocaroo.com
- Запис звуку, видалення голосу з пісні, зміна тональності, темпу – http://vocalremover.ru
- Онлайновий генератор мелодій з використанням 16 різних інструментів та фонових звуків –http://opensongproject.com
- Онлайнова студія звукозапису – http://www.audiotool.com
- Онлайнова студія звукозапису – http://soundation.com
- Хмарні нотні редактори – http://www.melod.us
- Музеї онлайн – http://musei-online.blogspot.com
- Музеї світу – http://muzei-mira.com
- Британський музей – http://www.britishmuseum.org/
- Лувр – http://www.louvre.fr/
- Білий дім – http://whitehousemuseum.org/
- Музей Прадо – https://www.museodelprado.es/coleccion/
- Ермітаж (панорамні фото) – http://www.panoramas.classic-ru.org/russian/museum/hermitage1.htm
- Документальні фільми про художників - http://golbis.com/pin/vse-dokumentalnyie-filmyi-pro-hudozhnikov-1950-2005/#.VT4vHdLtlBf
Для вчителів фізики
- Космос та планети сонячної системи – http://spacegid.com
- Інтерактивний калькулятор для переводу фізичних величин – http://www.convert-me.com/ru/
- Віртуальна освітня лабораторія – http://www.virtulab.net
- Уся фізика – http://www.all-fizika.com
- Всесвітній телескоп – http://www.worldwidetelescope.org.
- Загальна фізика. Самоосвіта – http://fiz.cloudportal.biz/
- Механіка. Інтерактивні кросворди та тести – http://www.emomi.com/
- Фізичне моделювання – http://phet.colorado.edu
Для педагогів-організаторів
- Сайт “Педагогу-організатору” http://pedmir.at.ua/
- Методичний посібник «На допомогу педагогу-організатору» http://dorobok.edu.vn.ua/article/view/481
- Методичний супровід діяльності педагога-організатораhttp://en.calameo.com/read/001241009b25887b8ba19
- В допомогу педагогам-організаторам https://drive.google.com/folderview?usp=sharing&ddrp=1&id=0B1n8hO1vr6v7dEFvT0YwdnFlRnc#
- Молодіжна громадська організація “Молодь, за якою майбутнє” http://www.future.com.ua/.
- Спілка української молоді http://cym.org/
- Абетка безпеки для дитини – http://abetka.ukrlife.org/ab_bezpeky.htm;
- Безпека для малих та дорослих – http://www.babybezpeka.org.ua/index.php?section=tochildren;
- Пожежна допомога on-line – http://firehelp.org.ua/child/index.php;
- Правила дорожнього руху онлайн – http://online.vodiy.kiev.ua/pdr/
Для вчителів географії та природознавства
www.google.com.ua/maps – карти гугл Калькулятор відстані і азимуту по географічним координатамhttp://worldgeo.ru – Сайт «Всесвітня географія”
ttp://geosite.com.ua/ – Геосайт
http://gturs.com/index.htm – Сайт “Геотур”
http://geografica.net.ua/ – Географічний портал “Географіка”
http://kramarchuk.com.ua/ – Географія, економіка Онлайнові ігри з географії
Для вчителів початкової школи
- http://teacherjournal.in.ua/ – вчительський онлайн-журнал
- http://teacher.at.ua/ – сайт “Вчитель вчителю, учням та батькам”
- http://www.nachalka.com.ua/ – Всеукраїнський портал “Початкове навчання”
- http://schoolbooks.org.ua/ – сайт “Вільна шкільна біліотека”
- http://pidruchnyk.com.ua/ – “Шкільні підручники онлайн”
Для вчителів історії
- http://pidruchniki.com/istoriya – навчальні матеріали онлайн
- http://ukrclass.info/ukr/electronic_library/122_95 – електронна бібліотека
- http://ukraine.ck.ua/ – сайт “Україніка”
- http://incognita.day.kiev.ua/101-prychyna-liubyty-ukrainu – 101 причина любити Україну
- http://avr.org.ua/ – електронний архів визвольного руху
- http://www.ukrcenter.com/ – Український центр (фотогалерея-історія)
- http://izbornyk.org.ua/ – Ізборник. Історія України
- http://ukrstor.com/ – історія національного руху в Україні 1800-1920 рр.
- https://www.youtube.com/playlist?list=PL0E210D668D637232 – історія України-2
- http://korzun.at.ua/video – сторінка сайту вчителя історії Корзун К. М.
- http://www.arthistory.ru/index.htm – історія образотворчого мистецтва
- http://www.vatican.va/various/basiliche/san_giovanni/vr_tour/index-en.html – віртуальна екскурсія Ватиканом
- http://chornobylmuseum.kiev.ua – національний музей “Чорнобиль”
- http://www.3dmaps.com.ua/ua/place/palaci-ta-galereyi/palac-potockih.html – палац Потоцьких
- http://incognita.day.kiev.ua/museums/trypillia/ – Історико-археологічний музей Трипілля
- http://www.gulag-museum.org.ua/ – віртуальний музей ГУЛАГу
- http://www.genealogy.zp.ua/ – генеалогія в Україні
- http://geacron.com/home-en/?&sid=GeaCron472516 – подорож у минуле. Як змінювалась карта світу з роками.
Для вчителів світової літератури, мови
http://deti-online.com/skazki/povesti/alye-parusa/ – твір “Пурпурові вітрила”
http://conan-doyle.narod.ru/biograf.ru.html – біографія Артура Конан Дойля
http://www.knyga.in.ua/ – літературний портал
http://www.ae-lib.org.ua/ – електронна бібліотека світової літератури
Https://fantlab.ru/ – лабораторія фантастики
http://lib.com.ua/ – електронна бібліотека
http://slovopedia.org.ua/ – сайт “Словопедія”
http://www.lingvo.ua/uk – онлайн-словник Lingvo
http://www.slovnyk.ua/ – портал української мови та культури
http://sum.in.ua/ – словник української мови
http://www.mova.info/- лінгвістичний портал
http://ulif.org.ua/ – український мовно-інформаційний фонд НАН України
http://www.unika.in.ua/ua/dic_ua.php – онлайн-словники
http://www.chtyvo.org.ua/ – онлайн-бібліотека україномовної літератури
http://mova.ga/ – сайт “Чиста мова”
http://ukrainskamova.at.ua/ – офіційний сайт української мови
Дякую за чудову біблітеку інформації. Дуже допомагає в підготовці до уроків та різних заходів.
ВідповістиВидалитиНа сторінці зібраний цікавий матеріал, який можна використати, як додаткову інформацію для активізації пізнавальної діяльності учнів під час уроку.
ВідповістиВидалити